Skolelederbloggen

“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” – John Dewey

Baklengs inn i fremtiden?

wpid-wp-1391298326209.jpegNoen mennesker vil alltid gå baklengs inn i fremtiden. Noen vil alltid si som Ludvig «Det er fali det», men det betyr ikke at vi må høre på dem.

Utenfor skolen har det skjedd en digital revolusjon. Utenfor skolen finnes en verden hvor datamaskinen betyr alt, hvor en mobiltelefon, et nettbrett eller en PC utgjør levebrødet for flere av verdens største og mest verdifulle bedrifter. Utenfor skolen betyr tilgang til en datamaskin tilgang til all verdens informasjon.

Datteren min sitter akkurat nå og vurderer veivalget for fremtiden. Selv i engelskboken hennes er det snakk om yrker for fremtiden, yrker som ikke finnes enda, yrker som ikke fantes for 20 år siden og yrker som ikke finnes lenger, eller som er helt redefinert de siste 20 årene. Men hvor mye har skolen endret seg de siste 20 årene? 40 årene? 60 årene? 80 årene?

Og når vi sakte, men sikkert, slipper datamaskinen inn i klasserommet så kommer noen forståsegpåere og vil kaste dem ut igjen fordi en del «gamle» kunnskaper taper terreng. Jeg har til og med hørt om forelesere på seminarer og kurs for voksne som ikke lar publikum bruke PC, nettbrett eller telefon, men må slå det av og legge det vekk.

Fremtiden ligger faktisk i disse små dingsene. Noen mennesker kan mislike det, men faktum er at vi allerede gjør store mengder av arbeider på stadig mindre dingser. Arbeide som egentlig ikke er mindre verdt enn mange gamle jobber – bare annerledes. Alt er jobber som betyr noe for samfunnet vi lever i og samfunnet som våre elever skal vokse inn i, og være med på å bygge opp.

Og hvordan skal vi forberede dem på best mulig måte til å delta i dette «nye» samfunnet? Ved å gi dem opplevelsen av en «gammel» skole. Nei, vi må gi eleven en fremtidsrettet skole som gir dem de nødvendige kunnskapene for å kunne takle den nye verden.

I praksis betyr det at vi må hjelpe dem til å kunne håndtere bruken av nettet på en mye bedre måte. Elevene må lære, og forstå hva som gir dem lærdom og hva som forstyrrer. Hvilke verktøy som kan være til hjelp i egen lærdom og hvilke verktøy som ødelegger for lærdom.

Et hvert samfunn opp gjennom historien har skapt noe, men det har endret seg hva som skapes og hvilke verdier det representerer. Dagens samfunn er basert på opplysningstiden og det faktum at kunnskap og det skrevne ord er viktig. Nå finnes det uendelig med tekster å lese. Man må selv finne noe som er relevant for seg. Man må selv klare å håndtere den store mengden tekster der ute på en fornuftig måte, og man må selv bli i stand til å produsere tekster som kan være nyttig for andre der ute, enten det er en kommentar, en blogg, en twittermelding, eller på facebook.

Det betyr at dagens skole må forberede elevene på morgendagens samfunn, og hvordan kan vi gjøre det om vi kaster datamaskinen ut av klasserommet og stenger Internett?

Nei, vær så snill; Dra meg nå ikke baklengs inn i fuglekassa…


Les mer
Den forvokste gjøkungen (Aftenposten 17.01.2014)
Skru ikkje av nettet (klassekampen.no 18.01.2014)
Elevene mister konsentrasjonen (Klassekampen 23.01.2014)
Hvordan kan læreren få IKT til å fungere i praksis? (Ingunn Kjøl Wiig 25.01.2014)
50 Reasons It’s Time For Smartphones In Every Classroom (Terry Heick 27.01.2014)
Ending education reform to reimagine what’s possible (Courtney O’Connel 25.11.2013)
Stating the obvious (George Courous 01.02.2014)
Banale problemer hindrer PC-bruk i skolen (hioa.no 05.10.2012)
Mistillit til lærerne (Geir Haugsbakk 06.02.2014)

Published by

Legg igjen en kommentar

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com