Forskning viser oss hva som fungerte, en gang, et sted, med en eller annen.
Se for deg den beste læreren du har hatt. Se for deg hva denne læreren gjorde for å få både deg og klassen til å fungere så godt. Tror du denne læreren hadde blitt enda bedre om han eller hun leste forskning?
Se så for deg en av lærerne du hadde som ikke fikk det helt til. Tror du denne læreren hadde fått det bedre til med andre metoder, støtte fra andre lærere, støtte fra ledelsen, med bakgrunn fra hva forskning sier fungerer?
Jeg er overbevist om at vi trenger forskning om skolen. Vi trenger internasjonal forskning og vi trenger nasjonal forskning. Vi trenger at noen prøver og feiler. Vi trenger at noen prøver og lykkes.
Hver enkelt lærer har ansvar for å holde seg oppdatert og å følge med på hva som rører seg. Lærere har ansvar for å utvikle seg og hele tiden forsøke noe nytt – tilpasse seg. Jeg er overbevist om at de beste lærerne jeg hadde ikke var statiske i sitt virke. Jeg er overbevist om at de tenkte gjennom sine valg i klasserommet og justerte seg inn etter hva de så fungerte. De var nok forskere i sitt eget klasserom i det minste.
Når en blomst ikke vil blomstre så skylder vi ikke på blomsten. Vi forsøker ikke å endre på blomsten for å få den til å blomstre. Vi velger å endre miljøet rundt. Vi endrer metodene for å få den til å blomstre mer. Sånn er det også med elever. Noen ganger klarer vi å finne metodene selv. Andre ganger må vi ha hjelp til å finne metodene. Det er her forskningen kommer inn og det er her delingen lærere mellom kommer inn. Hva har fungert tidligere, en gang et sted, med en eller annen…
Legg igjen en kommentar