Skolelederbloggen

“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” – John Dewey

Elever ser ikke nytten av skolearbeid

En studie gjort av Lisbeth M. Breivik ved UiO viser at norske elever gjør skoleoppgavene sine fordi læreren ber om det, ikke fordi elevene ser nytten eller læreverdien av det. (www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Studie-Elever-ser-ikke-nytten-av-skolearbeidet-8261687.html)

Når elever må gå gjennom stoff de ikke finner relevant nok til at de forstår hvorfor de må gjennom det så stiller jeg meg spørsmålet om hvorfor vi driver med dette.

Dagens skole er IKKE en pensumskole, slik mange fortsatt ser ut til å tro, både lærere og foreldre. Dagens skole er drevet av mål elevene skal oppnå. Her er et lite knippe tilfeldig plukkede læreplanmål fra barneskolen og opp til videregående i engelsk:

  • gi uttrykk for egne opplevelser av engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
  • forstå og bruke noen engelske ord, uttrykk og setningsmønstre knyttet til nære omgivelser og egne interesser
  • forstå og bruke et ordforråd knyttet til kjente emner
  • uttrykke seg for å få hjelp til å forstå og bli forstått i ulike situasjoner
  • skrive sammenhengende tekster som forteller, gjenforteller, beskriver opplevelser og uttrykker egne meninger
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner
  • lytte til og forstå sosiale og geografiske varianter av engelsk fra autentiske situasjoner
  • vurdere forskjellige kilder og bruke innhold fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte
  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Dette gir oss en unik mulighet til å la elevene selv plukke hva de er interessert i jobbe med. Legg spesielt merke til de uthevede ordene; egne, nære, kjente, aktuelle, faglige, selvstendig, kritisk, eget. For meg betyr dette at elevene skal få velge ut fra noe de selv synes er viktig, noe de selv finner interessant, noe de har lyst til å lære mer om, noe de trenger i et av de andre fagene. Allikevel har vi altså en veldig tradisjonell og lærerstyrt undervisning fra barneskolen og ut videregående. Hvorfor det?

Published by

3 svar til «Elever ser ikke nytten av skolearbeid»

  1. Hei. Kan jeg dele dette innlegget på nevrobarn.com med lenke tilbake til din side?

  2. […] er først publisert på Skolelederbloggen, og skrevet av […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s