Skolelederbloggen

“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” – John Dewey

Vi må ikke slutte å bruke teknologi i skolen

I forrige bloggpost skrev jeg litt om systemet rundt skolen. I dag tenkte jeg å skrive litt om INNHOLDET i skolen. Spesielt inspirert av noen kommentarer fra min twittervenn Sara Hjelm (@sara_hjelm – som også er hovedansvarlig for å få researchED til Gøteborg lørdag 19. mars)

Jeg tror vi trygt kan si at ALLE er enige om at elevene i skolen må lære. Kunnskap er viktig. Kunnskap er byggestenen i vårt samfunn. Der uenigheten kommer inn er HVA vi skal lære og HVORDAN.

Vi vet at rundt 1900 hadde kunnskapsmengden i verden omtrent en doblingstakt på 100 år. Midten av 1900-tallet lå den på 25 år. I dag ligger den på noe over 1 år (http://www.learningspy.co.uk/featured/8909/). Vi skjønner derfor at noe kunnskap må lukes bort. Elevene kan ikke lære alt dette.

Samtidig pekte Sten Ludvigsen i 2014 (foredrag på SDU) på forskning som viste at elever som ble utsatt for stor spredning og lite dybdekunnskap kom dårligere ut i de samme standariserte testene enn elever som hadde mindre spredning og gikk mer i dybden. Det betyr at det må lukes ut hva elevene skal undervises i, og så må vi gå mer i dybden (bruke mer tid) på de emnene det faktisk undervises i. Vi vet at overflatekunnskap kan Googles (eks. hvem fant opp boktrykkerkunsten, og når), mens dybdekunnskap må læres og forstås (eks. bokens betydning og opplysningstiden som bakgrunn for dagens kunnskapssamfunn).

Og da er vi over på HVORDAN vi skal få til dette. Vi som er voksne i dagens verden ser hvor viktig teknologien er for å hjelpe oss til en mengde ting i læringsarbeidet. For å finne stoff om f.eks. opplysningstiden trenger jeg ikke lenger en bok. Jeg kan sitte hjemme, på toget eller hvor som helst og finne stoff om det. Jeg finner både skrevet stoff, lydfiler og videofiler som kan hjelpe meg til å forstå hvordan dette henger sammen. Læreren kan også legge ut en egen video hvor denne forklarer for elevene. Og det er her teknologien kommer inn for meg. Den skal være et hjelpemiddel i læringsarbeidet.

Det er nok ikke tvil om at teknologien foreløpig mange steder og i mange år ikke har fått blir brukt til det. Det har nok mange årsaker, men vi er nå inne i en tid hvor ALLE på en eller annen måte har sett mulighetene teknologien kan gi og det er mengder av kunnskap fritt tilgjengelig for alle slik at den kan brukes til det beste for fremtidig læring. Å lukke øynene for teknologi nå i 2016, fordi mange ikke helt har visst hva den skulle brukes til de siste 20 årene – det synes jeg ikke er en god ide.

Published by

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s