Skolelederbloggen

“We do not learn from experience…we learn from reflecting on experience.” – John Dewey

Hvordan skal vi benytte skoledata på en best mulig måte for elevene?

Etter 2 spennende dager på Skoledatakonferansen 2023, er jeg inspirert til å skrive litt igjen. Årets konferanse heter “På innsiden av den nye svarte boksen i skolen” med undertittel “ Hva skjer når kunstig intelligens brukes på skoledata? Hva slags analysekompetanse trenger skolene i kvalitetsutviklingen fremover, og hvilken rolle kan kunstig intelligens ha? Gjennom en rekke inspirerende sesjoner og interaktive diskusjoner, vil Skoledatakonferansen gi dypere forståelse av hvordan skoledata kan bidra til å forme fremtidens praksis.”

Da invitasjonen dukket opp i innboksen min i høst, visste jeg at dette var en mulighet jeg ikke kunne gå glipp av. Med nærmere 30 års erfaring i skolesektoren og en pågående tilleggsutdannelse som dataanalytiker, er jeg overbevist om at kombinasjonen av skole og dataanalyse blir stadig mer essensiell. Spørsmålet vi står overfor nå er hvordan kunstig intelligens (KI) kan integreres med skoledata for å utvikle systematiske modeller og visualiseringer, som hjelper oss med å tolke og anvende dataene innsamlet i skolen på best mulig måte.

Tradisjonelt har skolene vært skeptiske til forskningsbasert bruk av data. Det er en tendens blant profesjonelle til å se på hver situasjon som unik og stole mer på personlig dømmekraft enn på statistiske data. Forskning, derimot, avslører at variabiliteten i beslutninger tatt av profesjonelle er overraskende stor (Nordahl, 2023). Eksempler på dette ser vi i tolkning av røntgenbilder, barnevernssaker og rettsavgjørelser. Vi har en tendens til å vektlegge personlig erfaring over statistiske mønstre. Nordahl påpeker også store forskjeller i grunnleggende ferdigheter og prestasjoner mellom skoler, som ikke kan forklares av faktorer som økonomi eller foreldrenes utdanningsnivå.

Så, hvilke steg bør vi ta for å anvende vår kunnskap til å forbedre skolen? Hvordan kan vi sikre at elever får det best mulige utgangspunktet for fremtiden? Selv om jeg ikke har alle svarene ennå, er jeg overbevist om at norsk skole i løpet av de neste fem årene må tilpasse seg og effektivt bruke skoledata for å forbedre undervisningskvaliteten.

Published by

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com